Filmrecension: Mowgli (2018)

mowgli movie poster

MOWGLI (2018)

★★★✩✩ – 3/5

I denna mörkare nytolkning av Kiplings “Djungelboken” som är regisserad av Andy Serkis får vi följa den unga människopojken Mowgli som blir adopterad av en flock vargar i Indiens djungel. Han får lära sig djungelns grymma lagar tack vare björnen Baloo och pantern Bagheera och blir accepterad av nästan alla i djungeln. Utom en: Den fruktade tigern Shere Khan som vill döda honom till varje pris. Men större faror nalkas då Mowgli ställs öga mot öga med sin egen art.

Längd: 104 min | Biopremiär: 7 december 2018 | Distributör: Netflix

Mina åsikter om filmen:

Mowgli innehöll ett mörker som jag inte var beredd på. Det är inte den hoppfulla och glada Djungelboken som vi alla känner till, utan den har en djupare, mer ångestfylld handling. Först av allt så tycker jag att animationerna kunde varit bättre. Det ser absolut verklighetstroget ut, om man bortser från vissa dåligt gjorda scener, men djuren har ett nästan obehagligt utseende. Självklart funkar djurens utseende till handlingens mörker, vilket är en bra skildring av råheten av djungeln. Men det finns något inom mig som inte tycker om det, kanske beror det på att jag tycker om originalet.

Handlingen har en bra dynamisk kurva då det kommer upp nya problem hela tiden, men det räcker inte hela vägen. Jag tycker att Mowgli är en helt okej film. Men eftersom Djungelboken har återskapats av flera olika regissörer, och på flera olika sätt så finns det bättre alternativ för er som vill kliva in i Djungelboken en gång till. Jag kan absolut tycka att man ska se Mowgli, speciellt eftersom den introducerar ett mörker till den vanligtvis vänliga berättelsen.