Filmrecension: The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society (2018)

the guernsey literary and potato peel pie society movie

THE GUERNSEY LITERARY & POTATO PEEL PIE SOCIETY (2018)

★★★★✩ – 4/5

London, 1946. Författaren Juliet får ett brev skickat från den nazi-ockuperade ön Guernsey. Hon bestämmer sig för att besöka ön och möter där de excentriska medlemmarna i Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap, inklusive Dawsey, mannen som skrivit brevet. Juliet blir alltmer fäst vid ön, bokklubben och Dawsey, vilket kommer att förändra hennes liv för alltid.

Filmversionen av den populära boken med samma namn.

Längd: 123 min | Biopremiär: 10 september 2018 | Distributör: SF Studios

Mina åsikter om filmen:

Eftersom jag nyligen har läst boken, så var jag tvungen att se filmen också. Min tanke är att jämföra boken och filmen, och helt enkelt se vilket alternativ som är bäst. För att ge er en snabb sammanfattning: Om du är en person som inte gillar att läsa så funkar filmen, annars är det boken som gäller. Filmen har den charmiga, sorgliga och personliga vinkeln av boken, men den saknar djupet i både handling och i alla fina karaktärer som boken innehåller. Men jag tycker verkligen att regissören har kopplat ihop skådespelare och karaktärer bra.

Under filmens gång märkte jag hur regissören har rört om i handlingen, vissa händelser hamnar på helt fel plats. Såklart finns det alltid stora skillnader när en film är baserad på en bok, så det var jag beredd på. Men att placera om, eller ta bort viktiga, djupa händelser blir inte bra. Eftersom jag verkligen blev förälskad i boken så älskar jag såklart filmen också, och filmen är verkligen charmig och underhållande. Jag rekommenderar er att välja det alternativ som passar er bäst, då filmen ger en bra överblick över bokens handling. Men om ni tycker om att läsa, så kommer ni få fler detaljer och ni kommer förälska er i bokens karaktärer ännu mer än i filmen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *