Bokrecension: Argbiggornas antikvariat

Stort tack till Modernista för recensionsexemplaret!

argbiggornas antikvariat omslag

ARGBIGGORNAS ANTIKVARIAT – FRIDA GRÅSJÖ

★★★★✩- 4/5

Andra boken i den oemotståndliga Rosnässerien

Agatha »Agge« Blom är arg. Hennes liv har inte alls blivit som hon tänkt sig. Vid det här laget skulle hon rest jorden runt och haft både man och barn. Dessutom missköter den odräglige hyresvärden underhållet av hennes älskade antikvariat och grannarna i kvinnokollektivet är onödigt påträngande.  När fastigheten bredvid säljs och den nye ägaren visar intresse även för antikvariatet snurrar tankarna i Agges huvud. Kanske borde hon ta den enkla vägen ut och avsluta sitt kontrakt i förtid, något hyresvärden med alla medel försöker få henne att göra. Men när den nye vaktmästaren får det att pirra i magen på henne och kvinnokollektivet visar sig från sin bästa sida kommer hon på andra tankar – åtminstone tills hyresvärden börjar ta till ännu värre övertalningsmetoder.
 Nu behöver Agge fundera ett extra varv på om ensam verkligen är stark, eller om alla ibland behöver lite hjälp från sina vänner.

Köp boken här: Adlibris | Förlag: Modernista | Sidor: 212 | Utgivningsdatum: 11 augusti 2021

Argbiggornas antikvariat bjöd på en underhållande och humorfylld läsning med starka kvinnliga karaktärer i fokus. Återigen har Frida Gråsjö skrivit en klockren feelgood fylld av djupa karaktärer och inspirerande miljöer. Jag blev snabbt förälskad i Aggas antikvariat där jag mer än gärna hade velat strosa runt bland alla böckerna och gosa med den charmiga hunden Junior, och jag kunde se varenda detalj i boken framför mig.

Jag tycker om att bokens handling har fokus på starka, självständiga och inspirerande kvinnor. Trots att jag i början hade svårt för Aggas extremt argsinta humör, fastnade jag snabbt för hennes temperamentfyllda tankar och manér. Det var underhållande och lättsamt att läsa om alla trovärdiga karaktärer och deras personligheter, och jag fastnade dessutom snabbt för alla rappa repliker och den härliga gemenskapen som i slutet av boken fick ett bra fokus.

Jag får dessutom inte nog av Frida Gråsjös underbara och igenkännande skrivsätt, där hon genom vardagligt språk och beskrivande meningar skapar glädjande och inspirerande känslor hos läsaren. Jag kände med karaktärerna, skrattade och log med karaktärerna och kunde se den fina miljön med blommor och antika böcker framför mig.

Argbiggornas antikvariat är en snabbläst och välskriven feelgood som jag starkt kan rekommendera till er som vill läsa en lättsam, men samtidigt djup bok om gemenskap, kvinnliga styrkor och rolig humor. Det var en underbar fortsättning på Bed & Breakfast för lata brudpar, och jag ser fram emot nästa del i Rosnäs-serien.

Andra böcker recenserade i serien:

bed & breakfast för lata brudpar omslag