Bokrecension: Till mitt försvar

Stort tack till författaren & Ordfront förlag för recensionsexemplaret!

till mitt försvar omslag

TILL MITT FÖRSVAR: OM ADVOKAT SARGON DE BASSO – PETER JOHANSSON

★★★★✩- 4/5

Till vardags företräder han de livsstilskriminella , men även toppskiktet i den öppet nazistiska organisationen NMR. Hur kan du företräda en sådan person? undrar omgivningen. Det leder Sargon De Basso till hans hjärtefråga: kraven på rättssäkerhet för precis alla, oavsett hur mycket samhället föraktar människan. För utan rättssäkerheten har vi ingen demokrati att tala om i Sverige.

Här berättar Sargon De Basso om de lärorika åren på Althins advokatbyrå och om en lång rad viktiga rättsfall som Mikael Persbrandt mot Expressen, förtalsmålet med regissören Ulf Malmros och resningsärendet med den morddömde Samir. Om varför han driver debatten om att Sverige ska bryta med förbudslinjen, med hårda narkotikastrafflagar, och istället avkriminalisera allt eget bruk av narkotika. Om varför han arbetar gratis i tunga och tidskrävande förtalsmål mot stora mediebolag.

Till mitt försvar är berättelsen om hur en andra generationens invandrare, uppvuxen i Örebro, kunnat bli en av landets mest efterfrågade och omstridda försvarsadvokater. Detta trots bottenbetyg på juristlinjen och ett åtal som kunnat ge honom fängelse. Boken är en naken skildring av advokatyrket och rättegångarnas inre dramaturgi. Om hur en idealist överlever ångest och tvivel i en värld av prestationskrav.

Till mitt försvar är en djupdykning in i advokatyrket och skildrar rättegångarnas inre skådespel.

Köp boken här: Adlibris | Förlag: Ordfront förlag | Sidor: 293 | Utgivningsdatum: 30 mars 2020

Det är intressant och fängslande att läsa om Sargon De Bassos liv och arbete, och boken drar fram tankar, frågor och funderingar om advokatyrket som jag tidigare aldrig har lagt en tanke på. Jag är, kort sagt, väldigt imponerad, fundersam och fascinerad över denna bok. Peter Johansson skriver på ett enkelt och tydligt sätt som får läsaren att förstå varje liten detalj i boken, och med tanke på bokens komplicerade innehåll så måste jag verkligen hylla honom för det.

Jag tycker speciellt om att boken är rätt fram, och att den främst handlar om Sargon De Bassos yrke som försvarsadvokat och inte hans privatliv. Detta sätter verkligen stämningen i boken, och placerar läsaren i en bubbla där man endast kan fokusera på rättsfallen och problemen som boken tar upp. Jag läste och läste, och kunde inte sluta. Allt på grund av de intressanta, och ibland jobbiga rättsfallen och Sargon De Bassos tankar kring dem.

Till mitt försvar är en välskriven, intressant och riktigt fängslande memoar som sätter igång tankar och funderingar hos läsaren. En bok som är läsvärd för alla. Starkt tips!

2 svar

1. Nasha skriver:

Hej!
    Jag håller precis på och lyssnar på boken. Tycker det är bara en uppräkning av fallen han har haft och ingen djupare reflektion kring dem. Kommer det någon sensmoral snart? Annars orkar jag inte lyssna vidare.

• Ida Larsson skriver:

Hej!

Till mitt försvar är ju en bok som handlar om Sargon De Bassos jobb som försvarsadvokat och handlingen är uppbyggd på ett sätt som för läsaren genom hans jobbiga, och ibland väldigt svåra rättsfall. Boken tar upp hans jobb och inte hans privatliv, vilket jag personligen tyckte om men det är ju inte för alla. Alla tycker ju olika och om du inte fastnar för boken så kanske den inte är för dig! Trevlig läsning 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *