Bokrecension: 25 Days in December

25 days in December bok omslag

25 DAYS IN DECEMBER – POPPY ALEXANDER

★★★✩✩- 3/5

You can’t plan for the unexpected…

Kate Potter used to know what happiness felt like.

A few years ago, she was full of energy, excited by every possibility. But that was back when everything was different, before Kate’s husband went away with the army and didn’t come home. She can’t even remember what it felt like to be in love.

Then Kate meets Daniel. Recognising her loneliness reflected in his eyes, Kate vows to try and help bring him out of his shell. But as Kate plans to bring life back to Daniel, she might have stumbled on the secret to happiness…

Can one chance meeting change two lives?

Köp boken här: Adlibris | Förlag: Orion | Sidor: 352 | Utgivningsdatum: 28 november 2019

25 Days in December är en djup och många gånger ledsam berättelse som verkligen chockade mig med dess allvarliga och tunga ton. Jag förväntade mig en julig romance med lite svärta, men istället möttes jag av en sorgsen berättelse om livets alla motgångar.

Kate och Daniel är två karaktärer som vet vad förlust är, vilket är varför de kompletterar varandra så bra. Men jag fick ingen ordentlig romantisk känsla mellan dem; jag saknade det pirret, den värmen och den kemin som för mig utgör en bra romance. Dock var djupet i alla karaktärer genomtänkt och välskrivet, läsaren får en trovärdig inblick i karaktärernas liv vilket framhäver bokens budskap om livets nergångar.

Handlingen är i sig välskriven och intressant. Men den innehåller en stor mängd dialoger vilket jag kände blev lite väl mycket ibland. Jag blev uttråkad av att läsa allt prat om karaktärernas vardagsliv, och det blev något enformigt tillslut. Bortsett från detta så innehåller 25 Days in December julkänsla på en bra nivå, men det är inte den mysiga, familjära julkänslan som många av oss känner igen utan en allvarlig julstämning om förlust och att bygga upp glädjen igen efter hemska motgångar.

Generellt är 25 Days in December en okej romance med juliga inslag, men det är inte en bok jag kan rekommendera till julhelgen förutom om man vill läsa en bok med mycket svärta och sorg. Jag kunde många gånger njuta av bokens karaktärer och handling, men tyvärr blev det lite väl allvarligt och sorgset ibland. En genomtänkt julroman som tar upp förluster, sorg och fattigdom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *