Bokrecension: Den röda falken

den röda falken omslag

DEN RÖDA FALKEN – CAROLINE HURTIG

★★★★★ – 5/5

En falk faller inte …
… de svävar.

Livia Falk är Göteborgs bästa jägare. Hon har dedikerat sitt liv åt att jaga och eliminera främmande. Monster som besitter mänskliga kroppar och tar död på själen.

Hon har siktet inställt på att befria världen från denna invasion, men under ett uppdrag sker något oväntat. Händelsen är startskottet för ett äventyr som tar Livia ner i Europa, till Paris och Rom. Ju mer hon lär sig om världen utanför hennes Göteborg, desto mer börjar Livia tvivla på sig själv och sitt kall.

Vem är det riktiga monstret?
Främmande eller hon själv?

Den röda falken är en historisk fantasyroman som utspelar sig i en fallen värld. Boken är helt fristående och Caroline Hurtigs åttonde roman.

Köp boken här: Adlibris | Förlag: Seraf förlag | Sidor: 318 | Utgivningsdatum: 10 oktober 2020

Jag är i extas över hur bra, spännande och charmig Den röda falken är. Varje liten detalj, varje mening, varje händelse och varje karaktär binds samman och skapar den bästa fantasyboken jag någonsin läst. Den röda falken tog mig med storm. Jag ville på riktigt inte att den skulle ta slut! Jag vill ha mer! Fler böcker om Livia, Marco, Skog, Elsa, Felicia och Britta!

Den historiska delen i boken är min favorit. Jag tycker verkligen om hur Caroline Hurtig har skapat ett mörkt, dystert och mystiskt Göteborg och där hon samtidigt har flätat in historiska detaljer. Alla karaktärer är också helt klockrena i både egenskaper och dialoger. Handlingen är spännande och händelserik, och innehåller flera händelser som verkligen fängslar läsaren. Kapitel efter kapitel drömde jag mig bort till det historiska Göteborg, den mörka himlen och karaktärernas fantastiska egenheter.

Som jag tidigare har skrivit så hade jag gärna velat läsa tre, fyra böcker till om Livias och alla andra karaktärers äventyr. Jag fastnade verkligen för Caroline Hurtigs skrivsätt, hennes fina, detaljerade karaktärer och hennes underbara kreativitet i världsbygget. Jag älskade varenda detalj i Den röda falken. Denna fantastiska bok kommer stanna kvar i mitt hjärta, jag kommer med säkerhet läsa om Den röda falken i framtiden.