Bokrecension: Hennes gröna ögon

hennes gröna ögon omslag

HENNES GRÖNA ÖGON – ANNE LILJEROTH

★★★★★- 5/5

Isabelle har alltid fått höra att det är hennes gröna ögon som gjort henne onormalt känslig. En skörhet hon ärvt av sin förtegna mor och som gjort att hon valt ett stillsamt liv. Men ensamheten tynger henne allt mer. När Isabelle en dag möter Margareta snubblar hon över en familjehemlighet, och börjar söka efter ett större sammanhang. Vad är det hennes mamma så förtvivlat försökt dölja? Och varför har hon ingen kontakt med sin släkt? Isabelle blir besatt av att få veta vem hon är och vad hon bär på.

Köp boken här: Adlibris | Förlag: LB Förlag | Sidor: 301 | Utgivningsdatum(pocket): 12 juni 2020

Hennes gröna ögon bjöd på en vacker, unik, fängslande och hemlighetsfylld läsning. Jag fastnade redan på första sidan, och efter det kunde jag bara inte sluta läsa förrän den var utläst. Handlingen är otroligt välgjord och har en genomtänkt och fin uppbyggnad. Handlingen är i sig inte så händelserik, men på något underbart sätt blev den otroligt fängslande ändå. Allt på grund av den hemlighetsfulla och djupa berättelsen om Isabelle och hennes gröna ögon.

Något som verkligen står ut och som gör denna boken unik är dess inslag av en övernaturlig, djup och hemlig känsla. Att dessa gröna ögonen skulle komma med hemska, men också vackra förmågor är i sig väldigt spännande. Jag märkte att jag nästan satt och bet på naglarna, utan att boken egentligen var spännande  – just för hela grejen med dessa ögonen blir otroligt intressant.

Detta är en bok som jag kommer minnas. Speciellt eftersom Isabelles ensamhet och oro blev väldigt tydlig i berättandet, och eftersom Anne Liljeroth har gjort ett fantastiskt jobb med relationerna, personligheterna och hemligheterna som kommer fram. Att känna sig så ensam som Isabelle känner sig i boken är en ångestfylld känsla och jag kan verkligen hylla Anne Liljeroth för att hon skriver om detta ämnet. Jag kan starkt rekommendera er att läsa Hennes gröna ögon, och var beredda på att läsa klart den snabbt!