Bokrecension: Bokcirkeln vid världens ände

Stort tack till LB Förlag för recensionsexemplaret!

bokcirkeln vid världens ände bokomslag

BOKCIRKELN VID VÄRLDENS ÄNDE – FRIDA SKYBÄCK

★★★★★- 5/5

En solig majdag flyttar svenskättlingen Madeleine Grey till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan, men hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster.

Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att skvallra och äta Monas omtyckta tångbullar. Snart lär Patricia känna en omaka grupp kvinnor som förenas genom sin bokcirkel och mellan litterära samtal, kärleksbekymmer och äktenskapsproblem börjar kvinnorna nysta i Madeleines mystiska försvinnande. Men alla är inte lika tillmötesgående och Patricia inser att hennes frågor river upp gamla sår.

Vad var det egentligen som hände med Madeleine den där ödesdigra sensommarkvällen och vad är det för en mörk hemlighet som människorna i byn är så måna om att bevara?

Bokcirkeln vid världens ände är en charmig och hoppfull historia om hur kärlek och vänskap kan läka gamla sår och hjälpa någon att börja om på nytt.

Köp boken här: Bokus | Förlag: LB Förlag | Sidor: 350 | Utgivningsdatum: 20 augusti 2019

Frida Skybäck skriver alltid så fängslande och mysiga böcker, och Bokcirkeln vid världens ände är inget undantag. Boken har en mysig, spännande och aningen mystisk handling som skapar en riktigt bra feelgood. Karaktärerna är djupa, levande och unika och jag ville bara läsa mer efter varje sida. Jag hade inte haft något emot att fortsätta följa Patricias resa, vad hon bestämde sig för över hennes familjegård och hur det gick med barnbarnen. Allt kändes så mysigt och hemtrevligt att jag gärna hade velat läsa en till bok om människorna på Monas Bed, Breakfast & Books.

Jag har nyss hittat Frida Skybäck, och nu är jag verkligen fast. Hennes böcker har aningen lika handlingar, men det är inget som jag lägger värde i. Jag tycker snarare det är mysigt att följa olika karaktärer genom sökandet efter svar. Bokcirkeln vid världens ände är en helt underbar feelgood med en spännande, charmig handling som ger läsaren mycket att fundera över. Jag ser verkligen fram emot hennes framtida böcker!